T A I W A N
F R E E T R A D E Z O N E S
Hace medio siglo, Taiwan adoptó la estrategia de desarrollo de las "Export Processing Zones/Zonas Franca de Exportación", de esta manera estuvo al frente de la mayoría de los países en desarrollo y así se apoderaron del mercado internacional.
Aproximadamente hace más 30 años, bajo una intensa presión de los Estados Unidos, principal socio comercial, fue objeto de liberalización económica a una escala sin precedentes.
Durante las pasadas 2 décadas, los expresidentes Lee Teng-Hui y Chen Shui-Bian, tuvieron una política "Isolationist Closed Door Policy" (como lo llaman en el artículo), Habían demasiadas industrias, demasiados productos y muchas ocupaciones estaban protegidas por el gobierno. Muchos empresarios y trabajadores que no podían competir directamente con los productores extranjeros.
El ECFA fue la clave para que Taiwan abriera sus puertas al libre comercio, además que por medio de la firma de Free Trade Agreements (FTA) / Tratados de Libre Comercio (TLC) con sus principales socios comerciales.
A pesar de que Taiwan actualmente es una economía emergente, ellos temían laeconomía de libre mercado, y se negaban a aceptarla con los brazos abiertos, tuvieron sus dudas al respecto.
Hace medio siglo, las Zonas de Procesamiento de Exportación fue el proyecto pionero para abrir su camino hacia la nueva er de la exportación, orientada a la política económica. Después de experimentar las infinitas oportunidades y lograr transformar a Taiwan en una Zona Franca Industrial, hace 30 años, el Parque Científico de Hsinchu hizo una replica de este proceso, y llevó a Taiwan a la era de la alta tecnología.
Actualmente Taiwan está avanzando a la nueva e inevitable era de libre comercio. Tratan de sobresalir en la economía bajo claúsulas como el movimiento de fondos y de personal se mantendrá lo más libre posible, compandose a la de Singapur, que cuenta con la economía más libre del mundo, las barreras arancelarias y no arancelarias se reducirán al mínimo, como los impuestos sobre la renta, los empleados y el personal se mantendrán en línea con Singapur y las políticas laborales de los trabajadores extranjeros seguirán el ejemplo. La infraestructura y eficiencia administrativa se comparan favorablemente.
Es importante señalar que los gobiernos necesitan más que sólo dictar ordenes. Las empresas y los fondos pueden ser rápidamente puestos a disposición sin recurrir a los fondos públicos.
From Export Processing Zone to Free Trade Zone United Daily News Editorial (Taipei, Taiwan, ROC) - A Translation - June 1, 2010
http://datelinetaipei.wordpress.com/2010/06/01/from-export-processing-zone-to-free-trade-zone/
TAIWAN FREE TRADE ZONE
Zonas Francas de Taiwan
Vision Global
Comparando entre más de 600 Free Trade Zones (FTZ) y administraciones de regiones similares especiales alrededor del mundo, descubrirán que Taiwan FTZ es el más competitivo. Los FTZ y las administraciones especiales están localizadas y distribuidas en Asia, desde Singapur, Hong Kong, China Continental, Japon, Korea, hasta Philippines.
Teniendo tanta competencia en la región, Taiwan tiene como ventaja que el Taiwan FTZ se ha convertido en el NEW FOCUS en la región de Asia Pacific.
Taiwan cuenta con una ventaja geográfica única, alta capacidad de transporte, alta eficiencia en sistemas de aduana, gran capacidades para manufactura y la extraordinaria infraestructura B2B permite a las empresas taiwanesas tener un flujo de negocios, logística, flujo de caja e información con procesos ágiles en la fabricación, pedidos, transporte y venta para satisfacer la demanda de la cadena de suministro.
Taiwán tiene establecidas bases de producción en países alrededor del mundo. En cuanto a los vendedores, se ha cumplido el objetivo de convertirse en un centro de negocios operacional global.
Las Zonas Francas y las capacidades de fabricación de Taiwán se complementarios entre sí, haciendo de ésta una ventaja única de Taiwan FTZ.
Además, Taiwan cuenta con altas y nuevas herramientas de comunicación, como el dominio de tecnología de la información, que ayuda a la circulación de mercancías, junto con la gestión de movilidad y habilidades de gestión de riesgos, comodidad de manejo y control de seguridad.
Comparación entre las Zonas Francas en Asia
l
Source: Based on “Free Trade Zone Planning and the Research on Practices of the Relevant Countries”, Council for Economic Planning and Development.
Taiwan Free Trade Zones:
What is the Taiwan Free Trade Zone?
http://taiwan-ftz.com/cp.asp?xItem=1710&ctNode=515&mp=3
K E E L U N G P O R T F R E E T R A D E Z O N E
Rangos de Zonas Francas de Oriente Medio de 6 a 22 en el lado Este de Puerto de Keelung y, en el oeste de 7 a 33 en el oeste de Cisjordania.
Keelung Port Free Trade Zone fue establecido por Keelung Harbor Mesa y su superficie total es de 71,16 hectáreas.
El Puerto de Keelung está cerca de la Ciudad de Taipei. El puerto está rodeado y apoyado por los Parques Científicos en Xizhi, Nangang, y Neihu y Parques Industriales en Dawulun, Ruifang y Liudu.
Keelung Port Free Trade Zone permite el transporte marítimo, logística internacional, almacenaje, y permite a grandes empresas mayoristas y comerciantes multinacionales de importación y exportación para utilizar el puerto como base de operaciones. Además, promueve un procedimiento de racionalización del transporte, la distribución, canibalización multinacional, procesamiento simple, y un profundo valor agregado del tratamiento para ayudar a las empresas al ahorro de tiempo y mejorar significativamente su eficiencia operativa.
Las industrias implicadas en el almacenamiento, logística, montaje, rallyes, embalaje, procesamiento simple, transporte de carga, transbordo y transporte son particularmente adecuados para ser ubicado en el Puerto de Keelung.
V E N T A J A S
- Conexión directa con 1 a 3 freeways/carreteras.
- Red de rutas en el Este y Oeste, proporcionando un cómodo transporte.
- Se encuentra cerca de Taipei, ciudad con mayor consumo y política del norte de Taiwan.
- Contiene 52% de los recursos de Taiwan.
- Terminales de contenedores y grandes zonas industriales cerca del Puerto.
- Establecido sistema de reconocimiento de carril, control automático de postes implementadas en las puertas.
- Sistema de vigilancia CCTV.
Keelung City Government: http://www.klcg.gov.tw/en/
Keelung Official Tourist Information: http://tour.klcg.gov.tw/english
T A I P E I P O R T F R E E T R A D E Z O N E
Cuenta con 79 hectáreas.
Establecido por Keelung Harbor Bureau, Branch Taipei.
Taipei Puerto abarca una superficie total de 3.102 hectáreas, y se subsume en el radio de acción de la Zona de Libre Comercio, de conformidad con el programa de construcción de la Terminal de Contenedores Puerto de Taipei y el proceso de la infraestructura portuaria.
EL Puerto de Taipei cuenta con un vasto interior, lo que lo hace 5 veces más grande que el Puerto de Keelung. En la actualidad opera como un nodo de la cadena de suministro fundamental de la logística del automóvil y aceites químicos. En el futuro, la terminal de contenedores de gran volumen y centro de almacenamiento de petróleo será desarrollado con el propósito de almacenamiento logístico en alta mar, la recreación hidrófila, navegación recreativa, y el desarrollo del centro logístico.
V E N T A J A S
- Amplia zona de influencia y la profundidad del agua adecuada.
- Se encuentra a 23 kilómetros del Aeropuerto Internacional Taoyuan, teniendo así una red de transporte conveniente.
- Adopta teorías de negocio sobre una base comercial, de información y automática.
- Taipei Port Free Trade Zone se encuentra cerca de la ciudad de Taipei. Cerca del puerto se encuentran grandes zonas industriales: Tucheng, Wugu, Linkou, y Shulin, abundantes en recursos.
Taipei City Government: http://english.taipei.gov.tw
Taipei Travel Net http://www.taipeitravel.net
Taipei e-Map http://addr.taipei.gov.tw
Service for foreigners in New Taipei City Government http://foreigner.tpc.gov.tw/
Tourism Bureau of New Taipei City http://tour.tpc.gov.tw
New Taipei City Map http://map.tpc.gov.tw/en
S U - A O P O R T F R E E T R A D E Z O N E
Su-ao Port’s application for transforming itself into a Free Trade Zone won preliminary approval from the Ministry of Transportation and Communications on September 13, 2010, becoming Taiwan’s sixth Free Trade Zone. Its operational area ranges from Wharves 1 to 13 in the control area to the warehousing facilities in the back line. The area includes three general yards, one container yard, and the first and second logistics zones. The port encompasses a total area of 71.5 hectares.
Su-ao Port Free Trade Zone has already attracted a 'Green Energy' cluster and managed to solicit approximately $25 million in investment. In addition to the introduction of an international logistics center and industries related to green energy, Su-ao Port Free Trade Zone is expected to combine multiple areas outside the region and develop links with Lung Te (&Letzer) Industrial Park in the future, for the purpose of activating a clustering effect in the Lanyang region by connecting supply chains through an outsourcing process, and via Su-ao Port's international transportation facilities and services.
V E N T A J A S
- Attracts green energy industries (Development of Green cluster).
- Located near Lung Te (&Letzer) Industrial Park and Yilan Science Park.
- Located near the metropolitan area of Northern Taiwan (40 minutes from Taipei).
- Provides convenient transportation. Connects to the Northern region via Highways 2 and 5, and to the Hua Tung region via Highway 9.
Yilan County Hall: http://enwww.e-land.gov.tw/
Window on Yilan: http://svr2.ilccb.gov.tw/readyilan/
T A I C H U N G P O R T F R E E T R A D E Z O N E
Taichung Port Free Trade Zone covers a total area of 536 hectares and ranges from Wharves 1 to 18, 20A to 46 and West 1 to West 7 yards. It was established by the Taichung Harbor Bureau. Another 82.55 hectares of land belonging to the Port's Professional Industries Areas are likely to be included into the Free Trade Zone.
Taichung Port is situated in Central Taiwan and is connected with Cingcyuangang International Airport by an expressway, making it highly convenient for sea/air joint shipment. It is also situated at the midway point on the Shanghai – Hong Kong shipping route. Taichung Port FTZ is relatively close to all the harbors on Mainland China's Southeastern coast. This gives Taichung Port a unique advantage to serve direct shipping between Taiwan and China, once such shipping is instituted.
Taichung Port FTZ and its neighbors, Taichung Harbor Export Processing Zone, Taichung Harbor Industrial Zone, Changhua Coastal Industrial Park, Central Taiwan Science Park, Taichung Industrial Park, Machinery Technology Industrial Park, and Tanzih Export Processing Zone, have formed a regional cluster for the purpose of offering storage, reassembling and simple processing. The result is a repackaging and distribution center, regional re-export processing center, and a logistics support center that can greatly add to the value of goods.
In combination with the advantages of the Free Trade Zone, the status of industries within the Taichung Port region will be upgraded from “domestic logistics” to “international logistics”. The port's “terminal handling, goods transferring and storage” and its “production and processing” will be integrated into one.
V E N T A J A S
- Covers wide area; greater regional processing and re-export logistics potential.
- Connected to a fast and convenient highway system.
- Located next to various industrial zones and export processing zones.
- Privatization of the port operations.
- Informatization of the port management.
Taichung City Government: http://english.taichung.gov.tw
Taichung Traveling Net: http://travel.taichung.gov.tw/
Bureau of Transportation, Taichung City Government: http://travel.taichung.gov.tw/
K A O H S I U N G P O R T F R E E T R A D E Z O N E
The scope of the Kaohsiung Port Free Trade Zone ranges from Terminals 1 through 5, and covers a total area of 415 hectares. It was established by the Kaohsiung Harbor Bureau.
In accordance with the new energy policy declared by the government, Kaohsiung Harbor Bureau is planning to purchase a plot of reclaimed land under the Kaohsiung City’s South Star Project to establish a solar energy industrial district in the Free Trade Zone.
Furthermore, it will introduce the oil platform assembly operation and set up a typical mode of operation by combining domestic manufacturing with Free Trade Zone logistics added values, a typical sub-contractor production model in the FTZ.
Kaohsiung is located in Southern Taiwan, known for agriculture, fishery, and herding. It utilizes the most advanced multi-temperature layer of frozen logistics and warehousing facilities. By adding agriculture, fishery, and herding into the early harvest list of ECFA, the 'Express Operation' logistics will become a key feature for Kaohsiung Port in the future.
The container terminals of the Kaohsiung Port Free Trade Zone are only three kilometers from Siaogang International Airport.
Convenient land transportation links are available through the Provisional Highway 17, the Sun Yat-sen Freeway, National Expressway 10, and Freeway 3. The industrial areas that are close to Kaohsiung Port include those of Tainan City, Tainan County, Kaohsiung, and Pingtung County.
The areas around Kaohsiung City encompass the export processing zone of the MOEA, the Southern Taiwan Science Park, YES Logistics Corp. of the Yang Ming Group, inland container terminals and seven export zones including Kaohsiung, Nanzih, Chenggong, Kaohsiung Air Cargo, Linguang, Kaohsiung Software Technology, and Pingtung. Nearby industrial clusters include: the steel industry centered around China Steel, the shipping industry centered around China shipbuilding and biotechnology clusters in the Southern Taiwan Science Park.
V E N T A J A S
- Privatization of the stack port operations; high efficiency, low cost, and good quality of service.
- Combined with offshore shipping center. Expanding operational functions of added-value in restructuring and processing.
- Covers a large surface area and a vast hinterland. Cooperates with neighboring industries for a multiplier effect.
- Each container terminal is only 2 kilometers from the Highway, and 3 kilometers from Siaogang International Airport; transportation is very convenient.
- Implements automatic access control system, and is connected to Trade-Van cargo dynamical system. By having the 'electronic data transfer operation' processed through the information platform reduces the entry and exit time of each vehicle, speeds up the transfer time, and eliminates manual re-counter escorting.
Kaohsiung City Government: http://www.kcg.gov.tw/EN
Kaohsiung Travel Online: http://khh.travel/en
Kaohsiung City Bus Service Administration: http://epage.khbus.gov.tw